Pages

Monday, August 13, 2012

Adakah mungkin untuk memasang kereta dengan gam?


Apabila anda membayangkan barisan pemasangan di kilang automotif, anda mungkin gambar mesin kimpalan, "rivet", "bolt" dan skru pengunci semua bahagian kereta bersama-sama. Anda mungkin akan terkejut untuk mempelajari bahawa pembuat kereta pada masa ini banyak menggunakan gam untuk "bond"  beberapa bahagian bersama-sama ke atas kenderaan moden. Ini bukan jenis gam yang anda akan dapati di bekas pensil seorang budak sekolah atau jenis gam yang mungkin anda gunakan untuk memasang model plastik - pelekat struktur automotif bahan termaju dipanggil "epoxies" yang boleh disesuaikan dengan "bond" untuk hampir mana-mana permukaan dan dapat bertahan kepada suhu melampau.

Menggunakan gam dalam pembuatan automotif bukan merupakan satu cara untuk meringkaskan atau mengklifikasikan kereta kepada yang lebih rendah. Pelekat yang moden ini menawarkan banyak kelebihan kejuruteraan ke atas kaedah tradisional dengan melekatkan dua bahagian bersama-sama. Malah, pelekat biasanya membentuk ikatan yang lebih kukuh daripada bahan-bahan yang mereka sedang ikatan bersama-sama. Pelekat boleh menjadi kunci untuk pembuatan yang lebih ringan, kereta yang lebih cekap, dan apabila bahan-bahan baru seperti komposit karbon digunakan, pelekat mungkin satu-satunya cara untuk "bond" yang mana gentian karbon tidak boleh dikimpal bersama-sama.

Sudah tentu, pelekat auto tidak sempurna - terdapat kebimbangan keatas alam sekitar dan beberapa aduan fungsinya yang tidak bergitu baik. Pelekat manakah bekerja terbaik untuk bahagian yang berlainan bagi sesebuah kereta? Dan bagaimana penggunaan pelekat akan mengubah industri auto? Hasilnya, kita akan melihat kereta yang kurang mahal dan selamat.


0 comments:

Post a Comment