Pages

Tuesday, May 29, 2012

Servis S



 -Servis s atau sidek"s service , cara servisnya dengan memukul bulu bukan pukul kepala bulu tangkis macam kebiasaan , memang menjadi masalah untuk mengambil servis ni,alasan diharamkan kerana merosakkan bulu tangkis, yang peliknya BAM pun sokong diharamkan.Aku ingat lagi alasan orang kuat BAM "servis tu tak diharamkan tapi cara pengunaan diharamkan" sama la tu kekdah nya.

-Kenapa servis S diharamkan? Katanya, merosakkan bulu-tangkis. BAM sendiri, setuju dengan keputusan itu.

Persekutuan Badminton Antarabangsa (IBF) mengambil keputusan untuk mengharamkan penggunaan Servis Sidek pada 1980. Oleh kerana terdapat perbezaan pendapat di mana beberapa buah negara selain Malaysia telah menyokong penggunaan Servis Sidek, maka pengharaman itu dibatalkan setahun kemudian.

Pada 29 Mac 1982, pasangan beregu Razif (19 tahun) dan Jalani (18 tahun) mencipta sejarah dengan memenangi pertandingan badminton berprestij All England yang sudah lama tidak dimenangi oleh Malaysia. Sejurus selepas itu IBF mengambil keputusan untuk mengharamkan terus Servis Sidek daripada digunakan dalam semua pertandingan badminton di seluruh dunia dengan alasan bahawa bulu tangkis dicipta untuk dipukul pada bahagian kepalanya dan

0 comments:

Post a Comment