1. PENGENALAN
Komputer adalah sebuah mesin pemprosesan
data berelektronik yang
menerima dan menyimpan data, melakukan
operasi aritmetik
( pengiraan ) dan logik ( membuat
keputusan ) ke atas data dan
kemudian mengeluarkan keputusan
( maklumat ). Komputer
memproses data secara automatik
( tanpa pertolongan manusia ) di
bawah arahan program yang tersimpan
dalam unit storan utama.
Program ( atau aturcara ) mengandungi
jujukan arahan-arahan yang
mengarahkan komputer mengatasi
sesuatu masalah dengan
menggunakan unit-unit yang ada
padanya.
Sejarah dan perkembangannya pula,
perlu dilihat secara kasar dan
ringkas supaya kita boleh menghargai
teknologi komputer masa kini.
Sejarah bermula dari zaman purba
di mana manusia telah pun
mencipta dan menggunakan pelbagai
sistem pengiraan untuk
kerja-kerja harian mereka. Walaupun
sistem yang digunakan pada
zaman itu primitif, tetapi sistem
itu mencukupi dan memenuhi
matlamat mereka. Namun sepanjang
perkembangan itu, manusia
sentiasa mencari cara supaya mereka
boleh mengira dengan cepat dan
tepat. Ini memandangkan kepantasan
akal manusia bagi
melaksanakan tugas mengira adalah
terbatas. Selain itu, terlalu kerap
menghasilkan kesilapan dan jawapan
kurang tepat. Oleh itu, alat atau
mesin mengira yang cepat dan tepat
sentiasa diusahakan.
Sejarah perkembangan komputer boleh
dibahagikan kepada 3
bahagian untuk menggambarkan pendekatan
manusia ke arah
penciptaan komputer yang ada sekarang
iaitu :
a) Sejarah teknik merekod
b) Sejarah mesin kad tebuk
c) Sejarah komputer elektronik
Sesetengah buku pula menyatakan
bahawa sejarah pengkomputeran
boleh dibahagikan mengikut zaman
iaitu :
a) Zaman kaedah primitif
b) Zaman kaedah mekanik
c) Zaman kaedah elektronik
Walaupun terdapat perbezaan dalam
menyatakan sejarah
perkembangan komputer namun kandungannya
sama iaitu manusia
menggunakan pelbagai jenis peranti
di dalam pemprosesan data.
2. SEBELUM 1940
Sejarah perkembangan awalan merekod
ialah di mana orang Sumeria
menulis di atas kepingan tanah
liat. Orang Mesir menulis di atas
Papyrus dan menggunakan 'Calmus'
sebagai alat menulis. Orang
Greek dan Romania menggunakan buku
yang diperbuat daripada
kepingan kayu nipis berlilin. Kertas
dan pen mula digunakan sejak
kurun ke 14. Namun pada zaman primitif,
manusia mengiran dengan
menggunakan jejari tangan dan kaki
untuk mewakili nilai atau
bilangan nombor. Jika rekod yang
tetap dikehendaki, berbagai-bagai
kaedah digunakan. Satu daripada
kaedah-kaedah itu ialah
menandakan rekod itu di permukaan
kayu-kayu atau tulang-tulang
binatang.
Peranti pengira terawal ialah sempoa
( abakus ) yang dipercayai direka lebih daripada 3,000 tahun
dahulu ( sesetengah buku menyatakan 1,500 tahun ) dalam
budaya Mediterranean kuno. Bagi masyarakat Jepun, abakus dikenali
sebagai 'Soroban'. Perkataan 'abakus' bermaksud debu dalam bahasa
Semitik. Ia adalah bahasa yang digunakan oleh penduduk tamadun
sekitar lembah
Euphrates-Tigris. Seorang ahli
Matematik kurun ke 11 mentakrifkan
sebagai "flying so quickly that
the eye could not follow their movement".
Selepas itu, muncul Tetulang
Napier yang telah direka oleh ahli
Matematik Scotland bernama John
Napier pada tahun 1617.
Keupayaan Tetulang Napier ialah
melakukan operasi darab dan
bahagi namun pengiraan menggunakan
alat ini adalah lambat. Atas
sebab itu pada tahun 1645 pula,
Blaise Pascal telah membina mesin
Pascaline iaitu mesin pengira mekanikal
yang pertama. Nombor boleh
ditambah atau ditolak dengan memusing
roda-roda kecil yang
mempunyai angka 0 hingga 9. Roda
bergear gerigi digunakan
untuk melaksanakan putaran.
Pada tahun 1673, mesin pengira Leibnitz
atau ' Stepped Reckoner '
telah direka oleh ahli Falsafah
dan Matematik Jerman, Baron
Gottfried Wilheim Von Leibnitz
dengan mengubah suai mesin
Pascaline. Ini merupakan detik
permulaan ke arah rekaan mesin kira
automatik. Alat ini berupaya mengubah
operasi aritmetik yang
kompleks kepada beberapa siri langkah
yang mudah. Sejarah
perkembangan komputer kemudiannya
menembusi bidang
penenunan sutera pada tahun 1804
apabila Joseph-Marie Jacquard
telah membangunkan mesin menenun
sutera yang boleh diatur cara
yang pertama. Mesin tersebut boleh
dikawal dengan satu set arahan
untuk melaksanakan satu tugasan
khusus. Sudah pasti inilah teori
asas di sebalik komputer dan pengkomputeran.
Menyusul selepas itu ialah Charles
Babbage yang digelar 'Bapa
Komputer' atau 'Arkitek Komputer
Moden' telah membina Enjin Perbezaan ( Different Engine )
pada tahun 1822. Malangnya pembinaan ciptaan babbge tidak
disiapkan akibat beberapa masalah teknikal. Seterusnya pada tahun
1833, Enjin Analitik ( Analytical Engine ) mula dibina. Namun usaha
pembinaan ini tidak dapat disiapkan kerana teknologi pada
masa itu tidak mampu menyediakan komponen-komponen yang jitu. Usaha
Babbge dilaksanakan oleh George Scheutz pada tahun 1855
dan pada tahun 1889, Henry anak lelaki Babbage mereka sebahagian
daripada kilang Enjin Analitik itu.
Pada tahun 1854, ahli matematik
berbangsa Inggeris, George Boole telah mencipta satu bidang algebra.
Tahun 1890 pula, Hermann Hollerith telah mencipta mesin
Penjadualan Hollerith. Mesin ini telah digunakan bagi bancian pertama
di Russia. Mesin Hollerith telah
menggunakan konsep kad tebuk ciptaan
Joseph-Marie Jacquard. Pada tahun 1937 pula, Howard Aiken
memperkenalkan mesin yang dibuat daripada komponen-komponen
mekanik dan elektonik yang
dinamai Mark 1. Mesin ini boleh
menyelesaikan masalah fungsi trigonometri dan pengiraan asas.
3. SELEPAS 1940
Perkembangan komputer bertambah
rancak setelah memasuki dekad
40an. Beribu-ribu komputer telah
dibina dan perkembangan
komputer telah menghasilkan mesin
yang tinggi kelajuan, storan dan
ingatan. Zaman ini menandakan permulaan
generasi komputer.
Terdapat lima generasi komputer
kesemuanya dan setiap generasi
mempunyai cirinya tersendiri.
Generasi Pertama ( 1942 - 1959
)
Ciri-ciri :
1. Menggunakan teknologi tiub hampagas.
2. Berupaya memproses beberapa ribu arahan sesaat;
lebih pantas
daripada pergerakan alat mekanik.
3. Berupaya menyimpan 10,000 - 20,000 aksara.
4. Menggunakan ingatan teras magnet. Teras magnet
adalah
gelang-gelang logam yang amat kecil
dan boleh memberikan kuasa
magnet melalui satu dari dua arah.
Contoh :
a. ABC - komputer digital
elektronik pertama ( 1937 - 1942 ) oleh John
V. Atanasoff dan dibantu oleh Clifford Benry.
b. ENIAC - diusahakan oleh John W.Mauchly dan J.Presper
Eskert.
Dibina tahun 1945 - 1946, permulaan era cemerlang.
c. EDVAC, EDSAC dan UNIVAC 1, IBM 709 - John Von Neumann,
Mauchly dan Eskert
( 1951 )
d. IBM 701 ( 1953 )
e. IBM 650 ( 1959 )
Generasi Kedua ( 1959 - 1964
)
Ciri-ciri :
1. Menggunakan transistor menggantikan
tiub hampagas. Tiub
hampagas
adalah besar dan memerlukan penggunaan kuasa elektrik
yang banyak
dan dengan itu mengeluarkan haba serta cepat rosak.
2. Keserasian terhad. Atur cara
yang ditulis untuk satu komputer perlu
diubah untuk
dilaksanakan pada komputer lain.
3. Menggunakan hanya pita untuk
storan yang boleh memproses secara
jujukan sahaja.
4. Menggunakan bahasa aras rendah
iaitu bahasa simbolik.
5. Lebih kecil, ringan, murah
tahan lama dan mudah digunakan.
6. Bahasa pengaturcaraan peringkat
tingi seperti FORTRAN dan
COBOL.
Contoh :
a. IBM 1400 - Pencipta John
Bardeen, William Shockley dan Walter
Brattain.
b. UNIVAC M460, IBM 7090, NCR
315 dan BURROUGHS 5000.
Generasi Ketiga ( 1964 - 1970
)
Ciri-ciri :
1. Menggunakan teknologi litar
bersepadu yang terdiri daripada
beribu-ribu
transistor yang diletakkan pada kepingan silikon.
2. Atur cara lebih serasi.
3. Bermulanya konsep multi pengaturcaraan.
Beberapa pengguna
berkongsi
mesin. Istilah baru perkongsian masa.
4. Bermulanya pemprosesan rawak
dengan penggunaan cakera magnet.
5. Lebih kuat, utuh dan padat.
6. Bahasa pengaturcaraan dihasilkan
seperti BASIC dan Pascal.
Contoh :
a. IBM 360 ( 1964 )
b. Bermulanya era minikomputer
- PDP-8 ( 1965 )
c. ICL 1900 ( International
Computer Limited ) dan VAC 9000
Generasi Keempat ( 1970 - ? )
Ciri-ciri :
1. Penggunaan litar bersepadu
berskala besar. Istilah yang digunakan
ialah Penyepaduan
Skala-Besar ( Large-Scale Intergration ataupun
LSI ).
2. Penggunaan mikropemprosesan
pada satu serpihan.
3. Dengan pengenalan storan
maya, atur cara yang bersaiz beberapa kali
saiz ingatan
mesin boleh dilaksanakan.
4. Pengenalan kepada cakera
pada ingatan baca sahaja ( Compact Disc
Read Only
Memory ( CD ROM ) ).
5. Ingatan utama komputer menjadi
lebih cekap, pantas dan besar.
Contoh :
a. IBM 370 ( 1970 )
b. PDP-11 ( 1970 )
c. bermulanya era mikrokomputer.
Mikrokomputer pertama ialah MITS
( Altair
8800 ) 1975. Selepas itu, Apple I dicipta oleh Steve Mozniak
dan Steve
Jobs, Apple II ( 1977 ), Commodore PET.
d. VisiCalc ( Visible Calculator
) - sebuah pukal hamparan elektronik
oleh Dan
Brickland.
e. Super komputer yang popular
ialah CRAY I.
Generasi Kelima ( ? )
Ciri-ciri :
1. Lebih canggih, lebih murah,
lebih pantas dan lebih hebat daripada
yang sedia
ada dan kemampuan 'melihat', 'mendengar', 'bercakap',
dan 'berfikir'
seperti manusia.
2. Memiliki kecerdikan buatan
iaitu setakat mana manusia membuat
komputer
itu cerdik.
3. Melaksanakan tugas secara
selari berbeza dengan caranya sekarang
dan membolehkan
tugas diselesaikan serentak.
4. Lebih cepat dan lebih kuasa
untuk membuat penaakulan, belajar dan
membuat kesimpulan.
Contoh :
a. Pentium III
4. PENGKOMPUTERAN
DI MALAYSIA
Mengikut perkembangan
komputer tempatan, kita dapat merasakan ledakkannya
yang agak drastik. Komputer kini telah menjadi sebahagian
daripada keperluan dan mpengaruhi kehidupan seharian
kita.
Sebenarnya komputer telah diperkenalkan kepada masyarakat
dunia sejak beberapa abad lalu. Di negara kita, komputer mula digunakan
di Malaysia pada tahun 1965 apabila Lembaga
Letrik Negara
menggunakan komputer untuk memproses gaji kakitangan
dan juga akaun syarikat. Tetapi komputer tidak disambut baik pada
ketika itu kerana kos komputer yang tinggi dan kekurangan
tenaga mahir dan berpengalaman dalam bidang komputer.
Kini atas
kesedaran masyarakat tentang kepentingan komputer terhadap
pembangunan negara, maka kita dapat melihat perubahan positif yang
agak ketara. Komputer digunakan oleh masyarakat mengikut
keperluan masing-masing bukan sahaja digunakan oleh agensi kerajaan
dan swasta tetapi juga orang awam. Malaysia sekarang
muncul sebagai pengguna yang keempat terbesar di Asia.
Pada tahun
1988, sebuah syarikat tempatan telah memulakan pengeluaran
mikrokomputer serasi IBM - PC yang dinamai ACCENT 2001 - PC.
Perkembangan ini diikuti oleh beberapa buah syarikat tempatan
lain dalam pengeluaran PC. Pada tahun-tahun akan datang, keperluan
tenaga mahir dalam komputer akan berlipat ganda. Peluang kemudahan
sistem komputer pusat ini diterima kerana Malaysia
mempunyai sistem komunikasi yang baik.
5. PENDIDIKAN
Walaupun penggunaan
komputer kini meluas ke pelbagai bidan dan
sektor masyarakat
seperti perindustrian, perubatan dan penyelidikan,
perdagangan,
hiburan, pengangkutan, komunikasi dan sektor awam;
namun tumpuan
diberikan kepada bidang pendidikan. Ini
memandangkan
kepada 3 sebab utama komputer digunakan dalam
pendidikan
iaitu :
a) perkembangan
teknologi baru telah menawarkan satu teknologi
maklumat yang berkuasa, bersepadu serta berfungsi kerana kaedah
ini memudahkan penyimpanan dan penyampaian maklumat
kepada para pendidik dan pelajar.
b) komputer
berperanan sebagai alat berkaitan dengan maklumat dan
pengetahuan.
c) para pendidik
dan pelajar memerlukan maklumat dan pengetahuan
sebagai kunci kejayaan.
Mengikut pendapat
Robert Taylor ( 1980 ), peranan komputer dalam
pendidikan
terbahagi kepada 3 iaitu TUTOR, TOOL dan TUTEE.
Sebagai TUTOR,
komputer berperanan sebagai pengajar melalui
pendekatan
pengajaran berbantukan komputer. Sebagai TOOL,
komputer
menjadi alat untuk memudahkan proses pengajaran dan
pembelajaran
seperti konteks pengajaran berintergrasikan komputer.
Sebagai TUTEE
pula, komputer berperanan sebagai alat yang
diajar. Proses
ini berlaku apabila pelajar memberi arahan kepada
komputer
atur cara yang disediakan sendiri.
Penggunaan
komputer memberi kesan yang besar dan bermakna
terhadap
kualiti pembelajaran iaitu :
a) memudahkan
penghasilan bahan-bahan pengajaran secara lebih
efisien.
b) membenarkan
pendidik menyediakan pendekatan pengajaran baru
yang lebih efektif.
c) memudahkan
penggunaan pelbagai teknik pengajaran dan
pembelajaran seperti multimedia, simulasi dan aktiviti kumpulan
menerusi aplikasi sistem rangkaiannya.
d) komputer
adalah media ideal untuk pengajaran individu dan
pemulihan.
Dalam keghairahan
menikmati pengaplikasian IT, kita juga terdedah
kepada implikasi
negatif akibat penyalahgunaan komputer ini.
Golongan
remaja terutamanya terdedah kepada budaya negatif ini
sehinggakan
boleh mempengaruhi corak kehidupan mereka ke arah
yang bertentangan
dengan agama dan budaya rakyat Malaysia.
Internet
misalnya menyediakan pelbagai kemudahan untuk dilayari
bukan untuk
disalahgunakan tetapi malangnya sekarang terdapat
pelbagai
isu yang kurang menyenangkan. Oleh itu, dalam
memperolehi
kebaikan kita seharusnya berwaspada dan bijak
menggunakan
kemudahan yang sedia ada.
6. KESIMPULAN
Kesimpulannya,
komputer akan bertambah maju pada masa kan
datang. Ia
akan menjadi lebih kecil tetapi lengkap dengan ciri-ciri
yang lebih
baik dan berguna. Komputer masa depan boleh menaakul,
berfikir,
membuat keputusan dan belajar dari kesalahan. Ia juga lebih
pantas dan
berkuasa serta mempunyai kapasiti ingatan yang lebih.
Namun
ia mudah digunakan dan lebih praktikal. Tambahan
komputer
masa hadapan akan membuat lebih banyak tugas serentak.
Oleh itu,
ia akan menjimatkan masa dan lebih ramai orang yang akan
menggunakannya
dalam menjalankan tugas harian.
Apa yang perlu
bagi kita ialah bijak menggunakannya dan sentiasa
bersedia
dan berwaspada pada implikasi yang mungkin akan timbul
tanpa diduga.
Tuesday, July 24, 2012
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment